ورود    به    سامانه    مدیریتی

شهید مهدی صبوری پوربابادی

  • نام شهید: مهدی صبوری پوربابادی
  • نام پدر: محمدحسن
  • تاریخ تولد: 1338/12/15
  • محل تولد: فردوس
  • تاریخ شهادت: 1361/01/13
  • محل شهادت: چزابه
  • مسئولیت: مسئول محور
  • یگان خدمتی: لشکر ویژه شهدا
  • گلزار: بهشت اکبر فردوس

سردار شهید مهدی صبوری، فرمانده محور عملیاتی چزابه در تیپ 21 امام رضا (ع) لشکر پنج نصر، پانزدهم اسفند ماه 1338 در شهرستان فردوس متولد شد و دوران تحصیلش را در شهرستان محل تولدش گذراند. مهدی مبارزاتش با رژیم منحوس پهلوی را از زمان تحصیل آغاز نمود و جزء اولین کسانی بود که در شهرستان فردوس، تظاهرات به راه انداخت...
سردار شهید مهدی صبوری، فرمانده محور عملیاتی چزابه در تیپ 21 امام رضا (ع) لشکر پنج نصر، پانزدهم اسفند ماه 1338 در شهرستان فردوس متولد شد و دوران تحصیلش را در شهرستان محل تولدش گذراند. مهدی مبارزاتش با رژیم منحوس پهلوی را از زمان تحصیل آغاز نمود و جزء اولین کسانی بود که در شهرستان فردوس، تظاهرات به راه انداخت. با شخصیتهای روحانی ارتباط داشت و تحت تعقیب عوامل سفاک ساواک بود. وی نوارهای سخنرانی حضرت امام (ره) وشخصیتهای انقلاب را تکثیر و توزیع می کرد. چندین بار به زندانهای شاه برده شد ولی پس از آزادی، محکمتر از قبل، مبارزاتش را ادامه می داد. یک روز منزلش را عوامل رژیم پهلوی محاصره کردند و پس از دستگیری، او را شبانه به ساواک منتقل کرده و پس از شکنجه های فراوان، وقتی دیدند نمی توانند حتی یک کلمه حرف از او بکشند، وی را آزاد کردند.
در یکی از روزهای قبل از ماه محرم، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ساعت حدود یک بعد از ظهر با تعدادی از دوستان خویش مجسمه شاه را که در میدان شهر بود پایین کشیدند. بعد از این کار، مهدی با وانتی مجسمه شاه را در خیابانها چرخاند ولی هیچ کس جرأت نکرد با او برخورد کند. بعد از پیروزی انقلاب در پایگاههای مردمی که در مساجد تشکیل می شد شرکت فعالی داشت. بعد از اخذ دیپلم به صورت رسمی به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. وی بسیج مردمی را به عنوان پشتوانه انقلاب سازماندهی کرد و تا سال 1360 با استفاده از نیروهای مردمی، امنیت و آسایش را در سطح شهر برقرار نمود.
سردار شهید مهدی صبوری مسئولیتهای متعددی را برعهده داشت که از آن جمله در پشت جبهه مسئول عملیات سپاه،مسئول آموزش سپاه، فرماندهی بسیج فردوس و در جبهه های حق علیه باطل، فرمانده گروهان در تپه های الله اکبر، فرمانده گردان در عملیات طریق القدس (فتح بستان) بود و آخرین مسئولیتهای او در جبهه فرماندهی گردان و فرماندهی محور عملیاتی چزابه لشکر پنج نصر بود.
سردار شهید مهدی صبوری در روز جمعه 13 فروردین ماه 1361 و در عملیات چزابه که فرماندهی آن را بر عهده داشت به درجه رفیع شهادت نایل آمد. پیکر پاک و مطهر وی در زادگاهش و بر روی دوش مردم تشییع و در بهشت اکبر شهرستان فردوس به خاک سپرده شد. سردار شهید مهدی صبوری در وصیتنامه خود آورده است؛ «از کلیه برادران وخواهران دینی می خواهم که در همه جا وهمه وقت یار و پشتیبان انقلاب باشند.» سردار سرلشکر شهید ولی الله چراغچی، قائم مقام فرماندهی لشکر 5 نصر در توصیف این شهید بزرگوار می نویسد؛ «از مهدی گفتن جسارت است که خودم را نخواهم بخشید، چرا که خدا و رسولش و ائمه (ع)، او را شناختند و به نزد خود بردند.»

منبع: سایت اطلاع رسانی سردار چزابه