ورود    به    سامانه    مدیریتی

چرا باید هفته دفاع مقدس را گرامی داشت ؟

       

 

چرا باید هفته دفاع مقدس را گرامی داشت ؟

وظیفه امروز ما در قبال ادامه جنگ نرم دشمن چیست؟

همیشه با خودم فکر می کردم که اگر یک سال مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس را برگزار نکنیم چه اتفاقی می افتد؟ شاید جواب آن خیلی سخت نباشد . هیچ اتفاق خاصی نخواهد افتاد مثل اینکه از سالروز عملیات های بزرگی همچون خیبر و بدر و کربلا ها به راحتی در طی سال عبور می کنیم  و اتفاقی نمی افتد . فقط یکی دو نکته باقی می ماند و آن این که  آیا وظیفه ای در این موضوع داریم ؟ اصلا این نوع مراسم و با این کیفیت برای بقاء نظام لازم هست؟ این سوالات همیشه ذهنم را مشغول می کند . در این نوشتار سعی دارم تا حداقل به سوال ذهنی خودم پاسخی داده باشم .

آیا ذکر تاریخ مهم است ؟ از قرآن کریم می آموزیم که  این کار نه تنها کار بیهوده ای نیست بلکه به عنوان تکلیف مطرح است . زیرا یکی از ابزار شیاطین و استکبار همانا  از بین بردن حافظه تاریخی ملت هاست . یعنی بی هویت کردن نسل های جدید و سپس وارد کردن هویت های جعلی و بهره کشی از آنان مطابق امیال و خواسته های خود . برای روش شدن بحث باید مثال بزنم : اگر در زمان بعد از رسول الله (ص) مردم آنزمان به فضائل مولی الموحدین حضرت علی بن ابیطالب (ع) وقوف کامل می داشتند . آیا کسی دنبال غیر ایشان می رفت ؟ پس باید برای انحراف جامعه ، جایگاه جانشین بر حق پیامبر (ص) یا فراموش شود و یا از مسیر اصلی خودش خارج شود . و دیدیم و دیدید که چقدر هنرمندانه این کار صورت گرفت . آنقدر ماهرانه این عمل صورت گرفت که به فرموده امام صادق (ع) " تعجبم از این است که در زمان ماجرای سقیفه بنی ساعده حداقل 12000 ناظر و شاهد مستقیم واقعه غدیر در مدینه حضور داشتند و هیچ اعتراضی نشد " .

از بحث منحرف نشویم . خداوند در قرآن کریم در جای دیگر به حضرت موسی (ع) سفارش موکد می کند که باید از ذکر تاریخ برای هدایت قوم خودت بهره گیری نمایی . " ولقد ارسلنا موسی بایتنا ان اخرج قومک من الظلمات الی النور و ذکر هم بایام الله "

به راستی چرا تعداد آیات  مربوط به ذکر تاریخ انبیا و سنت های الهی به آمار 23% در قرآن کریم می رسد . هدف خداوند از این همه تاکید چیست؟ خود قرآن دلیل این همه پافشاری را بیان عبرت آموزی و ذکر الگو معرفی می کند .

با این استدلال عقلی و نقلی به این نتیجه می رسیم که ما نیز باید در بیان و ذکر ایام خاص و ویژه که قابلیت الگو دهی و عبرت آموزی دارد تلاش مضاعف نمائیم .

  سوال بعدی این است که آیا این دفاع مقدسی که از آن دم می زنیم چیز قابل ارائه ای به نسل های کنونی دارد یا خیر ؟ این جا کار یک کمی سخت می شود . اول باید دفاع مقدس را شناخت و نکات عبرت آموز را استخراج کرد و با زبان جدید به نسل امروزی که قابل فهم باشد ارایه نمود .

دفاع مقدس یک شناسنامه ظاهری دارد که شامل زمان شروع و پایان است . این که چند عملیات انجام گرفته و چند تا شهید و مجروح داشتیم و ... و یک باطن دفاع است که معمولا در کتاب های نگاشته شده جنگ به آن ها برنمی خوریم و شامل ایمان و ایثار و ... می باشد .

دوران هشت ساله‌ی دفاع مقدس به فرموده‌ی مقام معظم رهبری «اوج افتخارات ملت ایران است». لذا برای حفظ و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت به نسل آینده بایستی این فرهنگ با جدیت در برنامه‌ریزی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور مدنظر قرار گیرد.

به فرموده معظم له : " گر بخواهیم انقلاب و کشور بیمه باشد، باید این شور و شوق، این حرکت عمومی و بسیج ملت را روز به روز تقویت کنیم."

برای تبیین نقش و جایگاه فرهنگ ایثار و شهادت که در جنگ متبلور شد، بیش از هر چیز نیازمند بررسی درست دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس هستیم. در این ارتباط، حرکت جدی تحقیقاتی و علمی پیرامون موضوع ضروری به نظر می‌رسد.

گرچه علی‌رغم گذشت چند سال از پایان جنگ، این حرکت کند بوده است، اما به هر حال فرهنگ ایثار و شهادت باید به عنوان میراثی گران سنگ در ذهن ملت ایران باقی‌مانده و از آفت تحریف مصون بماند زیرا نشر ارزش‌های معنوی و اخلاقی با شمیم عطر خون شهیدان تأثیر به سزایی در اخلاق جوانان داشته و امید و انگیزه برای مبارزه با استکبار جهانی و همچنین ترویج فرهنگ عاشورایی را به همراه دارد.

 حال اگر تمام این مراحل را پشت سر بگذاریم تازه به سر خط رسیدیم و آن فرمایش مقام معظم رهبری در سال 95 است .

حضرت آیت الله خامنه ای در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه امام‌حسین(ع) تأکید کردند: "خرمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامی، در میدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است."

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان مهمی به تبیین منطق قرآنی و اسلامی «جهاد کبیر» به معنای «ایستادگی و تبعیت نکردن از جبهه استکبار» و ابعاد و الزامات آن در نظام جمهوری اسلامی پرداختند و با اشاره به تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های گسترده جبهه استکبار برای نفوذ و تغییر هویت نظام اسلامی، فرمودند: مهمترین وظیفه‌ کنونی مراکز دانشگاهی و حوزوی، عناصر و جوانان مؤمن و انقلابی و همچنین سازمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «اقدام سنجیده و هوشمندانه برای تببین و روشنگریِ ژرفا و عمق شعارهای انقلاب» و «پرهیز از اقدامات سطحی»، «کادرسازی برای آینده»، و «تدوین علمی تجربه‌های متراکم و شگفت‌انگیز انقلاب در طول 38 سال گذشته» است.

رهبر انقلاب خاطر نشان کردند: در این منطق، هنگامی که همه تلاشها و مجاهدتها انجام و همه توان به میدان آورده و در نهایت به خدا توکل شود، دست قدرت الهی همچون پشتوانه‌ای مستحکم به کمک خواهد آمد که نتیجه‌ی آن، آزادسازی خرمشهر در مقابل دشمنی است که از همه امکانات تجهیزات برخوردار بود.

معظم له فرمودند : با این منطق، امکان آزادسازی همه دنیای تحت سلطه استکبار، امکان آزادسازی فلسطین، و امکان اینکه هیچ ملتی مستضعف نباشد، وجود دارد. ایشان تأکید کردند: هر ملتی که دارای این منطق باشد و تمام تلاش و مجاهدت خود را به‌کار گیرد و به خدا توکل کند، قطعاً مرعوب قدرت نظامی، مالی، تبلیغاتی و سیاسی قدرتها نخواهد شد.

رهبر انقلاب با اشاره به تلاش ناموفق جبهه استکبار در طول 38 سال گذشته برای شکست انقلاب اسلامی، به‌رغم استفاده از ابزارها و توطئه‌های گوناگون، آن را نمونه بارز پیروی از منطقِ مجاهدت و ایستادگی با توکل برخدا برشمردند و تأکید کردند: ملت ایران همچنان در صحنه است و جوانان بسیاری حاضرند که جان خود را در راه انقلاب فداکنند و این، همان چیزی است که قدرت خدا را جلب خواهد کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این نوع رویارویی در مقابل جبهه استکبار را «جنگ نامتقارن» خواندند و گفتند: در این جنگ نامتقارن، هر دو طرف توانایی‌ها و منابع قدرتی دارند که طرف مقابل، از آنها برخوردار نیست و منبع قدرت نظام اسلامی، اعتماد و توکل به قدرت خدا، اعتماد به پیروزی و اعتماد به قدرت اراده انسانهای مؤمن است.

ایشان با تأکید بر اینکه جنگ نامتقارن، «جنگ اراده‌ها» است، خاطر نشان کردند: در میدان این جنگ، اراده هر یک از دو طرف سست شود، قطعاً شکست خواهد خورد، بنابراین باید مراقب بود تا تبلیغات و وسوسه‌های دشمن در اراده مستحکم ما خللی ایجاد نکند.

رهبر انقلاب این جنگ را فراتر از جنگ نظامی و نوعی «جهاد» دانستند و افزودند: امروز برای کشور ما احتمال وقوع جنگ نظامیِ سنتی بسیار ضعیف است اما مسئله جهاد باقی است و این جهاد که منطقی قرآنی و اسلامی دارد، «جهاد کبیر» و به معنای «ایستادگی، مقاومت و پیروی نکردن از کفار و مشرکین» است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه جهاد کبیر در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هنری نیز تجلی و ظهور دارد، خاطر نشان کردند: در همه این عرصه‌ها، به‌جای تبعیت از جبهه کافران و مشرکان، باید از برنامه کاری اسلام و قرآن تبعیت کرد.

ایشان مسئله امروز جمهوری اسلامی و جبهه استکبار را موضوع «تبعیت» دانستند و گفتند: آنها تمام ابزارها، فشارها و تلاشهای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و تبلیغاتی و عوامل خائن خود را به‌کار گرفته اند تا نظام اسلامی را به زانو درآورند و وادار به تبعیت کنند، اما آنچه که موجب عصبانیت شدید استکبار از ملت ایران شده، آن است که مردم به‌خاطر مسلمان بودن حاضر به تبعیت از استکبار نیستند.

رهبر انقلاب طرح موضوعاتی همچون انرژی هسته ای، قدرت موشکی و حقوق بشر را بهانه خواندند و تأکید کردند: علت اصلی همه این دشمنی‌ها و بهانه‌تراشی‌ها، تبعیت نکردن از استکبار است زیرا اگر ملت ایران حاضر به تبعیت بود، قطعاً با قدرت موشکی و انرژی هسته‌ای کنار می‌آمدند و هیچ‌گاه نامی از حقوق بشر نیز به میان نمی‌آوردند.

رهبر انقلاب «ایستادگی»، «تبعیت نکردن از دشمن» و «حفظ هویت انقلابی و اسلامی» را عوامل اصلی اقتدار نظام اسلامی و ملت ایران دانستند و خاطرنشان کردند: آمریکا و دیگر قدرتها، از این موضوع به‌شدت ناراحت هستند و چاره‌ای هم ندارند و بر همین اساس تلاش زیادی کردند که شاید بتوانند مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور را در حیطه قدرت خود درآورند اما نتوانستند و به توفیق الهی نخواهند توانست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از همین زاویه به تبیین ابعاد مختلف «جهاد کبیر» در عرصه‌های اقتصاد، فرهنگ و اجتماع پرداختند و افزودند: «تأکید بر اجرای اقتصاد مقاومتی، بخش اقتصادی این جهاد است»؛ "تأکید بر این موضوع که جوانان مؤمن، حزب‌اللهی و انقلابی به کارهای فرهنگی خودجوش با قدرت ادامه دهند و دستگاههای فرهنگی نیز در همین جهت حرکت کنند، بخش فرهنگی این جهاد است»؛ و «تأکید بر استفاده از همه ظرفیت‌ها و استعدادهای کشور در مسیر پیشرفت، بخش فعال اجتماعی این جهاد کبیر است".

طبق فرمایش معظم له "امروز جنگ نظامی مطرح نیست؛ امروز برای کشور ما جنگ نظامیِ سنّتی و متعارف احتمال بسیار بسیار ضعیفی است لکن جهاد باقی است؛ جهاد یک چیز دیگر است. جهاد فقط به‌معنای قتال نیست، فقط به‌معنای جنگ نظامی نیست؛ جهاد یک معنای بسیار وسیع‌تری دارد. در بین جهادها جهادی هست که خدای متعال در قرآن آن را «جهاد کبیر» نام نهاده: وَ جاهِدهُم بِه‌ جِهادًا کَبیرًا در سوره‌ی مبارکه‌ی فرقان است؛ «بِه‌« یعنی به قرآن، «جاهِدهُم بِه، یعنی به‌وسیله‌ی قرآن با آنها جهاد کن؛ جِهاداًکَبیرًا.
این آیه مبارک در شهر مکه بر نبی مکرم اسلام نازل شده است در شهر مکه نبرد نظامی بین مسلمانان و دشمنانشان مطرح نبوده است اما نبرد غیرنظامی که ابعاد گوناگونی دارد در جریان بوده است به عبارت دیگر در شهر مکه بین مسلمانان و مشرکان ارتباطهای گوناگون وجود داشت. این مراودات معمولا فرهنگی، اقتصادی و به طور کلی مربوط به حوزه سبک زندگی می شد. مشرکان تلاش می کردند؛ مسلمانان را وادار کنند تا به آنچه که دوست دارند عمل کنند و از دین و آئین خود دست بردارند. آیه مبارک به حضرت نبی الله و پیروان شان می فرماید؛ تحت هیچ شرایطی از مشرکان تبعیت و اطاعت نکن، جهادکبیر انجام دهید.
جهادکبیر به این معنا که در اخلاق، رفتار، پوشش ظاهری، سبک زندگی و در تمام شقوق حکومت داری اعم از اقتصاد، سیاست، فرهنگ یک مسلمان و یک جامعه اسلامی برنامه هایش را از اسلام و عقل تهیه کند و مستقل از سبک زندگی مشرکانه فکر کند و عمل کند و هرگز در هیچ زمینه ای از کافران تبعیت و اطاعت نکند. بنابراین برای آمادگی و ورود به این نبرد جدید ( الزامات جهاد کبیر) دو شرط اساسی لازم است که عبارتند از:

اولاً: شناخت دشمن و راهبردهای جدید او و ثانیاً : افزودن بصیرت و آگاهی عمومی

نتیجه گیری : چه باید کرد؟

ملت انقلابی باید به این باور برسد که در این جنگ در صورت توفیق دشمن بلیه ای عظیم و خانمان برانداز بر انقلاب و کشور وارد گردیده و حرث ونسل انقلاب را نابود و عرض و ناموس ملت را به مخاطره خواهد افکند و به قول مقام معظم رهبری: "این ها می خواهند هم اسلام و هم انقلاب را یکجا از این ملت بگیرند."
.ملت نباید منتظر اقدام دولتمردان و حکومت باشد بلکه خود با هر وسیله ای که میتوانند خود را برای این جهاد کبیر و این جنگ بی امان علیه دشمن و نفوذی های آن آماده نموده و چه به صورت فردی و جمعی برای مقابله با آن در حوزه های فرهنگ، اقتصاد و سیاست قیام کنند.

قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنی‏ وَ فُرادی‏ .

"بگو تنها شمارا به سخن یگانه ای اندرز میدهم و آن اینکه دو به دو و یا یک به یک برای خداوند قیام کنید"

.در مرحله اول باید جوانان و فرزندان خود را که دشمن آن ها را نشانه گرفته است از این گرداب ولنگاری فرهنگی نجات داده و درمقابل توطئه های دشمن به ویژه در فضای مجازی واکسینه نمود که هم اکنون خطر بزرگی آنها را تهدید می کند.
.کار راباید از خانواده شروع کرده و به همسایگان و محلات توسعه داده و با ایجاد تشکیلات مردم نهاد همچون هیأت های مذهبی وقرآنی ،انجمن های اسلامی،آماده این نبرد گردید و گوش بفرمان رهبری بیدار و هوشیار بود.
.در کنار حل مسائل فرهنگی با ایجاد ستادهای خیریه مشکلات رفاهی مادی و معنوی جوانان را به ویژه در امراشتغال و ازدواج حل و فصل نمود تا خطرات نفوذ دشمن را برجوانان کاهش داد.

همانطور که خداوند وعده فرموده از آنجا که این انقلاب ،انقلابی الهی است و همانطور که ملت انقلاب کرده برتوطئه های گوناگون دشمن در گذشته غالب گردیده است یقیناً چنان چه ما در این مرحله از جهادکبیر هوشیارانه و به موقع وارد صحنه گردیم و از دستاوردهای 38ساله انقلاب محافظت نموده و همچنان پاسدار خون شهدای انقلاب و در عین حال رهرو ولایت باشیم پیروزی قطعی از آن ما است.

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرکُم وَیُثَبِّت أَقدامَکُم.

"ای کسانی که ایمان آورده ،چنان خدا را یاری کنید ،خداوند هم شما را یاری خواهد کرد و قدم های شمارا ثابت وپایدار خواهد نمود". امروز دشمن قسم خورده ما مسلمانان ( یعنی یهود ) تمام تلاش خود را در جهت تغییر سبک زندگی و تغییر الگوهای رفتاری اسلامی از طریق جنگ رسانه ای معطوف داشته که مقابله همراه با بصیرت ( سواد رسانه ای ) از الزامات این مبارزه جدید است .

زنده یاد حاج عباس تیموری .علمدار راویان/ کارشناس ارشد مطالعات استراتژیک / 30/6/1396